Ocenianie kształtujące w naszej szkole
NA CZYM POLEGA OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE?
Ok – czyli ocenianie kształtujące nazywane jest również "ocenianiem pomagającym się uczyć”. Składa się z pięciu strategii dydaktycznych. Mogą być one stosowane pojedynczo, ale najlepsze efekty uzyskuje się, jeśli są realizowane wszystkie na raz, łącznie.
STRATEGIA I
Cel lekcji i NaCoBeZu:
dzieciom łatwiej uczyć się, gdy mają do nauki większą motywację, jeśli z góry wiedzą, co powinny opanować oraz do czego będzie im to przydatne. Dlatego pierwsza strategia OK polega właśnie na informowaniu uczniów o celach lekcji. Drugim elementem jest określenie tzw. kryteriów sukcesu lub NACOBEZU pochodzącym od pierwszych liter sformułowania: na co będziemy zwracać uwagę.
STRATEGIA II
Pytania kluczowe:
Poprzez organizowanie dyskusji, zadawanie pytań kluczowych (pokazujących szerszą perspektywę omawianych zagadnień; zachęcających do samodzielnego myślenia, poszukiwania odpowiedzi i uzasadniania przyjętego toku rozumowania) nauczyciel dowiaduje się, co uczniowie już opanowali oraz które kwestie nadal stanowią dla nich kłopot.
STRATEGIA III
Informacja zwrotna :
Edukacja przebiega efektywniej, jeśli nauczyciel udziela dzieciom informacji zwrotnych umożliwiających postęp w ich procesie uczenia się. Taka informacja zawiera : co uczeń zrobił dobrze, co uczeń powinien poprawić, jak należy poprawić, jak uczeń ma się dalej uczyć.
Czteroelementową informację zwrotną można także stosować podczas oceny koleżeńskiej i samooceny.
Ocena koleżeńska polega na tym, że uczniowie, na podstawie znanych wcześniej kryteriów sukcesu, przekazują sobie wzajemnie komentarze do wykonanej pracy. Zaś w przypadku samooceny dziecko samodzielnie dokonuje autokorekty swojej pracy w oparciu o ustalone wcześniej kryteria sukcesu.
STRATEGIA IV
Praca grupowa:
Edukacja jest najefektywniejsza, gdy człowiek uczy się we współpracy z innymi ludźmi. Dlatego czwarta strategia OK zakłada takie zorganizowanie procesu dydaktycznego, aby uczniowie mogli korzystać nawzajem ze swojej wiedzy i umiejętności. Sytuację tę uzyskujemy, kiedy dzieci w parach albo kilkuosobowych zespołach realizują projekty edukacyjne i rozwiązują postawione przez nauczyciela problemy. Wymienione techniki pozwalają im dyskutować i wymieniać się informacjami, czyli uczyć się od siebie nawzajem.
STRATEGIA V
Samosterowność:
Proces dydaktyczny przebiega najefektywniej, gdy dziecko przejmuje odpowiedzialność za to, czego się uczy i jakimi sposobami. Dlatego piąta strategia OK polega na takim wspomaganiu uczniów, aby stawali się autorami procesu swojego uczenia się i samodzielnie nim sterowali. Tak się dzieje, gdy dzieci mają świadomość, czego muszą się nauczyć oraz po co to robią.
Po co pracuję ideą Ok:
- bo stawiam na innowacyjne rozwiązania,
- bo cenię relacje uczeń –nauczyciel,
- bo mogę włączyć w proces edukacji nietuzinkowe rozwiązania,
- bo chcę, by uczniowie byli zmotywowani do zdobywania wiedzy,
- bo wiem, że dzięki ocenianiu kształtującemu uczniowie pracuję efektywniej.
Opracowała:
Agnieszka Krupsińska-Pietrzak